Overslaan en naar de inhoud gaan
ZaalHuiskamer
(begane grond)
(1e verdieping)
(2e verdieping)
Tijd10:15-11:15
VoertaalNederlands

Ethisch verantwoord onderzoek naar je onderwijs: wat en hoe?

Anneke van Houwelingen & Rik Vangangelt

Als je je onderwijs onderzoekt en data verzamelt van je studenten, moet je nadenken over machtsverhoudingen, toestemming, toegankelijkheid en vertrouwelijkheid. Kun je door studenten ingeleverde essays gebruiken om te analyseren? Hoe voorkom je dat studenten blootgesteld worden aan goedbedoelde maar wellicht minder effectieve interventies? Kan je als docent zowel de docent als de onderzoeker zijn? Moet je altijd je onderzoek voorleggen aan de ethische commissie?

In deze sessie gaat het publiek in gesprek over ethische dilemma’s bij het doen van praktijkgericht hoger onderwijsonderzoek (ook wel Scholarship of Teaching and Learning) met Anneke van Houwelingen en Rik Vangangelt. Daarnaast delen zij praktische tips over het vragen van ethische toestemming voor onderwijsonderzoek binnen je faculteit.

Biografie

Dr. Anneke van Houwelingen is universitair hoofddocent aan de Universiteit Utrecht en geïnteresseerd in motivatie van studenten en docenten en community engaged learning. Ze is initiatiefnemer van een special interest group over motivatie, die wordt gefaciliteerd door het Centre of Academic Teaching and Learning (CAT). Daarnaast houdt Anneke zich bezig met de ethische, privacy- en juridische aspecten van wetenschappelijk onderwijsonderzoek.

Rik Vangangelt is coördinator van de Educational Scholarship en de twee pijlers Hoger Onderwijs Onderzoek en Scholarship of Teaching and Learning. Daarnaast organiseert hij de jaarlijkse Utrechtse Scholarship of Teaching and Learning conferentie. Momenteel werkt hij aan zijn proefschrift, waarin hij onderzoekt hoe instellingen voor hoger onderwijs educational scholarship stimuleren en faciliteren.