Het Vlak: een gespreksvorm voor complexe onderwerpen
Sigrid Merx & Daan in 't Sas
Ben jij ook benieuwd hoe wij in ons onderwijs in rust en vanuit openheid met elkaar gesprekken kunnen voeren over complexe en urgente onderwerpen? Juist in een tijd van toenemende polarisatie, waar, ook op de universiteit, gesprekken stokken, oververhit raken of zelfs helemaal niet meer gevoerd worden, hebben we behoefte aan alternatieve vormen van gespreksvoering. Kom daarom kennismaken met Het Vlak, een van de drie tools uit het Comenius project Fostering an Open Mind and Open Attitude. Het Vlak stimuleert deelnemers om gezamenlijk een ingewikkeld onderwerp te onderzoeken. Met aandacht en respect voor elkaar en elkaars perspectief, maar zonder eventueel ongemak uit de weg te gaan. Doe jij mee?
Met het Vlak als gespreksvorm bespreken we actuele en complexe onderwerpen, middels een wit vlak waar diverse objecten op staan die continu verplaatst worden. Hoe veranderen de verhoudingen tussen de objecten? Wie en wat, welke (f)actoren en emoties spelen hierin een rol?
Biografie
Sigrid Merx is universitair hoofddocent bij het departement Media- en cultuurwetenschappen. Vanuit haar achtergrond als dramaturg in community art, is zij geïnteresseerd in de inzet van creatieve (onderzoeks)methoden en werkvormen in het academisch onderwijs. Zij is de trekker van twee werkpakketten binnen het Comenius project Fostering an Open Mind and Open Attitude. Binnen dit project worden creatieve tools ontwikkeld waarmee studenten open dialoogvaardigheden kunnen ontwikkelen.
Daan in ’t Sas heeft na werktuigbouwkunde cultuurbeleid gestudeerd en is nu inmiddels bijna 20 jaar werkzaam als beeldend kunstenaar. In zijn werk onderzoekt hij de uiteenlopende relaties tussen mens-machine en meer recent de relatie mens-natuur. Hij heeft samen met een collectief van kunstenaars Building Conversation opgericht, een platform voor dialogische kunst. Hij is als expert betrokken bij het Comenius project Fostering an Open Mind and Open Attitude. Binnen dit project worden creatieve tools ontwikkeld waarmee studenten open dialoogvaardigheden kunnen ontwikkelen.