Overslaan en naar de inhoud gaan
ZaalMaskeradezaal
(begane grond)
(1e verdieping)
(2e verdieping)
Tijd12:45-13:45
VoertaalEnglish

Onderwijs, onderzoek en onderwijsonderzoek van de Universiteit Utrecht: Interactieve Q&A met Bald de Vries

Bald de Vries, Carlijn den Boomen, Emanuel van Dongen, Renske de Kleijn & Irma Meijerman

Waarschijnlijk heb je tijdens je studie aan de Universiteit Utrecht wel eens gehoord over Higher Education Research en Scholarship of Teaching and Learning. Maar misschien heb je twijfels en vragen over deze twee onderwerpen?

De UU en het Centre for Academic Teaching and Learning hebben samen een belangrijke missie: het faciliteren en stimuleren van docenten en medewerkers om hun eigen onderwijs en de praktijk ervan te onderzoeken en innovaties te implementeren om het hoger onderwijs aan onze universiteit dagelijks te verbeteren. Daarom zijn de Scholarship of Teaching and Learning (SoTL) en Higher Education Research (HER) opgericht. SoTL helpt bij het faciliteren en financieren van kleinschalige projecten met betrekking tot je eigen onderwijs, zoals de implementatie van nieuwe onderwijsactiviteiten. HER helpt bij het faciliteren van uitwisseling en samenwerking tussen onderzoekers van verschillende disciplines om onze gezamenlijke kennis over hoger onderwijs te vergroten.

Wat voor soort ondersteuning kun je verwachten van SoTL en HER? Hoe onderzoek je je eigen onderwijspraktijk? Welke stappen moet je zetten als voorbereiding op onderwijsonderzoek?

Bald de Vries modereert een interactieve Q&A-sessie voor al je resterende vragen, samen met Irma Meijerman, Renske de Kleijn, Carlijn van den Boomen en Emanuel van Dongen.

Biografie

Prof. mr. dr. Bald de Vries is hoogleraar Interdisciplinair juridisch onderwijs en Academic Director van het CAT. Hij is als Academic Director medeverantwoordelijk voor de pijler educational scholarship en stimuleert hoe docenten een onderzoekende houding kunnen aannemen naar de eigen onderwijspraktijk.  Daarnaast pioniert hij met innovaties op het gebied van interdisciplinair juridisch onderwijs.

Dr. ir. Irma Meijerman studeerde Milieuhygiëne aan Wageningen Universiteit en promoveerde in Leiden op Toxicologie. Momenteel is zij, naast haar functie als universitair hoofddocent aan de faculteit Bètawetenschappen, principal fellow van het Centre for Academic Teaching and Learning, dat gedreven wordt door haar bijzondere interesse in de professionele ontwikkeling van docenten in het hoger onderwijs en onderwijswetenschap. Verder is ze vicevoorzitter Europa van de internationale Society for Scholarship of Teaching and Learning en senior fellow van de Higher Education Academy in het Verenigd Koninkrijk. 

Renske de Kleijn, PhD, studeerde onderwijskunde en werkt momenteel als Associate Professor bij het Onderwijscentrum van het Universitair Medisch Centrum Utrecht. Haar werk richt zich op het uitvoeren en begeleiden van onderwijsonderzoek op het gebied van feedback en zelfregulatie in het hoger onderwijs in het algemeen en het (bio)medisch onderwijs in het bijzonder. Ze heeft een passie voor het doen van onderzoek voor en met degenen die onderwijs ontwerpen en uitvoeren.

Dr. Carlijn van den Boomen is momenteel Assistant Professor bij de afdeling Psychologie en Clusterleerstoel aan het University College Utrecht. Ze richt zich op interdisciplinair onderwijs en ontwikkelde en coördineert daarom momenteel het interdisciplinaire vak Dynamiek van de jeugd. In haar onderzoek probeert ze de verschillende invloeden op de ontwikkeling van gezichtsherkenning van emoties, die sociale interacties sturen, te ontrafelen.

Mr. dr. Emanuel van Dongen is universitair hoofddocent aan het Molengraaff Instituut voor Privacyrecht waar hij verschillende cursussen geeft en studenten begeleidt bij hun scripties. Daarnaast doet hij onderzoek naar civiel aansprakelijkheidsrecht en procesvoering vanuit een historisch en vergelijkend perspectief.