Students als Game-changers: duurzame toekomsten herontwerpen door het hacken van iconische games
Flora Roberts, Stefan Werning & Larike Bronkhorst
De klimaatcrisis treft jongeren het hardst, waardoor veel studenten zich zorgen maken over hun toekomst. Het USO-project "Crisis to Resilience: Student Empowerment in the Climate Emergency and Beyond” helpt studenten om te gaan met klimaatangst door het creëren van inspirerende leerruimtes. Deze ruimtes stellen studenten en docenten in staat om zich gezamenlijk een duurzame toekomst voor te stellen en opnieuw te creëren, door te ervaren wat ze kunnen doen.
In deze workshop kunnen deelnemers een van de drie leeromgevingen verkennen: het ecokritisch aanpassen van populaire games om prominente (milieu)verhalen te heroverwegen. Om agency te ontwikkelen en veerkracht op te bouwen, is het ontwikkelen van agency cruciaal om duurzame toekomsten te verbeelden. In plaats van dit te doen als een abstract gedachte-experiment, bestaat onze aanpak uit het aanpassen ('hacken') van populaire commerciële gamefranchises die een persoonlijke betekenis hebben voor studenten.
De workshop biedt hands-on ervaring met creatieve methoden die in het onderwijs kunnen worden gebruikt. Ervaring met games is niet nodig.
Biografie
Flora, Stefan en Larike werken samen in het USO-project "Crisis to Resilience: Student Empowerment in the Climate Crisis and Beyond". Het project is gebaseerd op het idee dat universitair onderwijs studenten niet alleen moet onderwijzen over wereldwijde problemen, maar hen ook moet helpen actie te ondernemen om een betere toekomst te creëren.
Flora Roberts is milieuhistorica met een onderzoeksfocus op Centraal-Azië in de Sovjet-Unie, waarin ze de geschiedenis van de 'strijd tegen de natuur', katoen en de industrialisatie van de landbouw, en waterinfrastructuur (zoals dammen en kanalen) onderzoekt. Aan de UU is ze coördinator van de minors Environmental Humanities en America and Russia: Empires of the Global North, kernlid van het Network for the Environmental Humanities en leidt het Biophilia (Re-create) pakket binnen het USO project Crisis to Resilience.
Stefan Werning is universitair hoofddocent Digitale Media en Game Studies aan de Universiteit Utrecht, waar hij het focusgebied Game Research coördineert en de jaarlijkse zomerschool Multidisciplinair Game Onderzoek organiseert. Hij richtte het Utrecht Game Lab op en leidt het.
Larike Bronkhorst is universitair hoofddocent bij de afdeling Educatie en coördinator van de tweejarige onderzoeksmaster Educational Sciences: Learning in Interaction. Haar onderzoek richt zich op leren in verschillende contexten, met speciale interesse in wat jongeren leren in en door (klimaat)activisme en hoe we meer ruimte kunnen creëren voor activisme in het onderwijs.